Blijf je wegen want wie stopt met wegen wordt meestal weer zwaarder
15 april 2021 
15 min. leestijd

Blijf je wegen want wie stopt met wegen wordt meestal weer zwaarder

Ineens ben je het beu om dagelijks te veel kilo’s mee te sjouwen. Je voelt je te vol en bol en als je voor de spiegel staat, baal je van jezelf. Het is weer tijd om te gaan lijnen en je start streng en vastberaden. Je volgt een dieet waarin je gelooft en je controleert met regelmaat je vorderingen op de weegschaal.

Net als bij de vorige afslank-acties heb je na een bepaalde periode je streefgewicht weer bereikt. Je trakteert jezelf op een schouderklopje en een appelpunt en je schuift de weegschaal weer onder de kast. Tot ziens!

En dat had je nou net niet moeten doen, de weegschaal opbergen. Blijf je wegen dan blijf je fit en op gewicht.

Waarom is een weegschaal zo belangrijk?

Door regelmatig op de weegschaal te gaan staan, houd je je gewicht beter onder controle. Wie na een afslankperiode stopt met wegen, komt geheid weer aan als de weegschaal is opgeborgen of wordt genegeerd. Het beste voorbeeld hiervan is de afslankperiode vlak voor de vakantie. Je lijnt fanatiek en als je dan met je streefgewicht op vakantie bent, is het dolce far niente* in combinatie met lekker eten en drinken.

Na de vakantie heb je niet direct de behoefte om de aangekomen vakantiekilo’s weer te laten verdwijnen want de rosé smaakt thuis ook nog goed. Enkele weken later is je gewicht geen issue meer voor je en na een paar maanden ben je weer terug op je oude vertrouwde overgewicht. En dan moet die gezellige decembermaand nog beginnen.

*Het zalige niets doen.

Blijf je wegen dan blijf je op je ideale gewicht

Wie het lef heeft om direct na de vakantie op de weegschaal te gaan staan, kan de schade beperken, want twee vakantiekilo’s zijn er dan zo weer af. Als je je weegschaal te vriend houdt of die als je persoonlijke ‘lijfwacht’ aanstelt, is op gewicht blijven lang niet zo ingewikkeld. Tenminste als je gemotiveerd bent.

Door jezelf bijvoorbeeld één keer per week op een vast tijdstip te wegen, kun je keurig op gewicht blijven. Trouwens, van één, twee weken even streng zijn, ga je heus niet chagrijnig worden. Wel van twee, drie maanden diëten.

Wat zegt een weegschaal over mijn gewicht?

In ieder huis waar een 50-plusser woont, is wel een personenweegschaal aanwezig. Eentje die nog nauwkeurig met een wijzer op een wijzerplaat je gewicht aangeeft. Of een weegschaal-op-batterij die de kilo’s digitaal displayed. Een weegschaal die vermoedelijk ouder is dan je oudste kind…

Niks mis mee, hoor ik je zeggen.

En dat klopt… deels, want die weegschaal vertelt niet alles wat een moderne personenweegschaal je allemaal wel kan vertellen.

Ons lichaam bestaat uit botten, spieren, vocht, vet, bloed, organen, enz. Alles bij elkaar opgeteld, geeft dat een bepaald gewicht. Om het juiste gewicht te kunnen bepalen, heb ik geleerd dat de lengte van je lichaam minus 1 m je ideale gewicht is. Zo ben ik (man) 1,82 m lang en zou mijn ideale gewicht moeten zijn: 1,82 – 1 = 82 kg.

Maar klopt dat wel?

Want die 82 kg zegt alleen iets mijn totale lichaamsgewicht en maakt daarbij geen onderscheid in vet, spieren, vocht of botten. Dus als ik met een ‘ideaal’ gewicht van 82 kg nu 87 kg weeg, mag ik er dan klakkeloos vanuit gaan dat ik dan 5 kg vet te veel hebt? Ik denk het niet, want ik ben breedgeschouderd en redelijk gespierd. Misschien is 85 kg mijn juiste gewicht? Het blijft in ieder geval gissen.

Daarnaast is het zo dat er veel factoren zijn die direct invloed hebben op je gewicht tijdens het weegmoment zoals:

  • Als je de avond voor het weegmoment bijvoorbeeld groentesoep hebt gegeten, dan hou je waarschijnlijk veel vocht vast door de bouillon. Bouillon is zout en zout houdt vocht vast. Je bent dus zwaarder dan gedacht en dat is dus géén vet maar vocht.
  • Als je veel gegeten hebt – al is het nog zo gezond – dan zit het eten in je lijf en wat niet ‘verbrandt’ is, weegt mee. Na de stoelgang is het weer anders.
  • Over stoelgang gesproken, als die niet regelmatig is en je soms twee dagen niet naar het toilet bent geweest, tikt dat aan op de weegschaal.
  • Door de overgang, stress of slecht slapen is je hormoonhuishouding mogelijk ontregeld wat betekent dat je vocht vasthoudt en dat maakt je zwaarder.
  • Een pittig avondje in de sportschool kan spierpijn opleveren. Spierpijn is het hebben van haarscheurtjes in de spieren waar vocht in kan ophopen en dat maakt je ook weer zwaarder.
  • Het eten van bewerkt voedsel of gerechten met slechte e-nummers zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. Net als een portie babi pangang van de afhaalchinees.

Conclusie: met een gewone ouderwetse weegschaal heb je houvast maar verder vertelt zo’n apparaat je eigenlijk niet zoveel. Ze kosten dan ook meestal geen drol en kunnen je bovendien verkeerde signalen geven. En dat moet je nou net niet willen als je een gezond gewicht en een gezonde, fitte levensstijl erop nastreeft.

Blijf wegen maar niet elke dag. Eén keer per week is voldoende.

Slank en fit worden dankzij een slimme weegschaal

Een klassieke weegschaal is te vergelijken met een klassiek horloge. Als je erop kijkt, weet je hoe laat het is. Figuurlijk gesproken welteverstaan. Maar zoals horloges evolueren naar smarthorloges met heel veel functies, zo zijn weegschalen ook geëvolueerd en een stuk slimmer geworden.

Steeds meer technologiebedrijven schakelen een tandje bij als het gaat om het ontwikkelen van apparaten ten behoeve van de gezondheidszorg. Voor de medische professie én voor consumenten.

Zo monitort een moderne weegschaal met lichaamsanalyse niet alleen wat je totale gewicht is, maar analyseert zo’n beetje je hele lijf.

Er is weliswaar nog steeds verschil in functionaliteit tussen de traditionele weegschalen onderling maar het verschil met een weegschaal met lichaamsanalyse is significant.

Zo toont mijn eigen personenweegschaal met lichaamsanalyse – de Tanita RD-953 Innerscan Dual – mij veel waardevolle informatie, zoals:

  • Huidig gewicht (kg)
  • Body Mass Index (BMI)
  • % lichaamsvet
  • Spiermassa (kg)
  • Spierkwaliteit (MQ)
  • Lichaamstype (verhouding % lichaamsvet/ spieren)
  • Botmassa (kg)
  • Waarde visceraal vet (0-12 = normaal; > 12 is hoog)
  • Waarde basaal metabolisme (BMR, caloriebehoefte bij rust)
  • Metabolische leeftijd (vergelijkt je BMR met het gemiddelde van je leeftijdsgroep)
  • Totaal % lichaamswater (0-50% = laag; 50-65% = normaal; >65% = hoog)

De weegschaal is via bluetooth gekoppeld aan een app (die fantastisch werkt en gebruiksvriendelijk is) en als ik op de weegschaal ga staan, zie ik binnen enkele seconden de meetwaarden achtereenvolgens op het display verschijnen. Deze waarden worden in drie kleuren getoond: GROEN betekent een gezonde waarde, GEEL is twijfelachtig en ROOD betekent dat de waarde niet goed is en dat je aan de slag moet om dat meetonderdeel weer gezond te krijgen.

Het is verbazingwekkend hoe veel waardevolle informatie je krijgt van een weegschaal met lichaamsanalyse. Meten = Weten.

blijf-wegen-met-tanita-weegschaal-met-lichaamsanalyseWaarom een Tanita RD-953 weegschaal?

Je moet in principe niks maar dan weet je ook niet veel. Snelfit50Plus heeft een sterke drang naar waardevolle informatie met betrekking tot fit ouder worden en lang leven. Informatie om te delen welteverstaan.

We kunnen elk apparaat of product dat we bezitten – als het moet – van binnen bekijken. Producten die onderhoud verlangen zijn er zelfs op ingericht. Neem bijvoorbeeld je auto.

Ons eigen lijf kunnen we niet binnenstebuiten keren om zien of alles nog naar behoren functioneert. Dat kan alleen een chirurg, dokter of tandarts.

Om ervoor te zorgen dat je fit en gezond oud wordt moet je veel bewegen, gezond eten, voldoende vitamines innemen en stress vermijden. Dat wordt ons dagelijks verteld. Dan komt het goed. Maar ik vind dat veel te pover. Ik ken de voorbeelden van mensen die dachten dat ze goed en gezond leefden en tijdens een fietstochtje het leven lieten.

En ik ben van 1957 en mag ook graag fietsen op m’n racefietsje en ook ik voel me fit.

Snap je mijn drijfveer nu een beetje?

Hoe meer ik over mijn eigen lijf weet, hoe meer ik daar op kan inspelen en hoe langer ik fit en gezond kan blijven. En voor de kritische lezer: ja, ook ik kan pech hebben. Waar het bij mij omgaat is dat als je méér meet, je ook méér weet en daarnaar kan handelen.

Ter illustratie: hierboven heb je kunnen lezen dat mijn analyseweegschaal toont welke waarde visceraal vet mijn lichaam heeft. Dat is trouwens best belangrijk om te weten.

Wat is visceraal vet en hoe schadelijk is het?

Visceraal vet is diepgelegen in onze buikholte en dient ter bescherming van de vitale organen. Hoewel het visceraal vet een belangrijke functie heeft, verhoogt een teveel hiervan het risico op hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk en diabetes type 2. Te veel visceraal vet heb je als de waarde boven de 12 uitkomt (dat geeft de weegschaal met lichaamsanalyse aan).

De valkuil nu is dat je een normaal lichaamsgewicht kan hebben (BMI

Sinds ik dit weet ben ik sceptisch over slanke mensen die zeggen: “Ik kan alles eten en kom geen kilo aan.” Het blijkt dat zij ook een te hoog gehalte visceraal vet kunnen hebben en daardoor een verhoogd risico lopen op bepaalde ziekten.

Eerlijk gezegd was mijn visceraal vetgehalte ook iets te hoog toen ik voor het eerst op mijn nieuwe weegschaal stond. Dat moet ik wel even herstellen ;-).

Conclusie: Als jij denkt dat jouw ideale gewicht wordt bepaald door de maat van dat leuke zomerjurkje of poloshirt, dan heb je het vermoedelijk mis.

Een weegschaal met lichaamsanalyse kan in één weging laten zien dat je bijvoorbeeld een kilo lichaamsgewicht bent afgevallen maar tegelijkertijd een pond visceraal vet bent aangekomen. En wie afvalt, valt ook spieren af bij te weinig bewegen.

Mijn Tanita RD-953 weegschaal met lichaamsanalyse houdt mij scherp

Waar de meeste mensen geen weet van hebben, is dat wanneer ze een afslankdieet volgen, ze niet alleen lichaamsvet afvallen. Zo kan je lichaamsvocht of spiermassa kwijtspelen… of aankomen. Gewichtsverlies is dus iets anders dan vetverlies en wie een dieet volgt wil meestal kilo’s vet verliezen. Toch?

Om mijn overtollig vet te verbranden ben ik op mijn voeding gaan letten en meer gaan bewegen. Elke dag een aan de slag met dumbells (handhalters), een 7 minute work-out en afwisselend wandelen, hardlopen, fietsen of roeien op de roeimachine. Vooral gevarieerd – net als het echte leven – en niet overdreven.

Ik sta elke vrijdagochtend op mijn Tanita RD-953 om mijn waardes te checken. Het tweede weegmoment liet een verlies van 1 kg zien maar een week later zag ik dat mijn gewicht was toegenomen met 350 gram. Hoewel ik dit een beetje voorzien had (december weet-je-wel), was mijn eerste reactie: balen. Toen ik vervolgens alle waardes ben gaan bestuderen bleek dat mijn spiermassa met 600 gram was toegenomen, mijn lichaamswater met 0,2% en mijn lichaamsvet was afgenomen met 0,1%.

Conclusie: Ik was zwaarder geworden door spiermassa en lichaamswater (en vermoedelijk wat etensresten in mijn lijf) en niet door vet.

Als ik mijn oude personenweegschaal had gebruikt, had ik gedacht dat ik vetter was geworden. Nu was ik juist blij want ik vet omgezet in spieren en mijn iets te laag percentage lichaamswater een beetje hersteld).

Waar ik ook blij van wordt is dat mijn Tanita heeft bepaald dat mijn metabolische leeftijd 13 jaar jonger is dan dat ik in werkelijkheid ben.

Open de app op je mobiele telefoon, zet de weegschaal aan en START wegen. De informatie wordt een voor een doorgegeven en zichtbaar in je app. Bijvoorbeeld je huidig gewicht, overzicht vorige wegingen en hoe jouw gewicht zich verhoudt ten opzichte van de gewichtsnorm. Je ziet bijvoorbeeld welk lichaamstype je hebt of informatie over je spieren.

De Tanita RD-953 is een goede investering om fit oud te worden

De Tanita RD-953 meet eigenlijk niet mijn gewicht maar mijn gezondheid en dat motiveert mij om gezond en fit oud te worden. De term “weegschaal” doet het apparaat eigenlijk tekort. Het is een monitor die door middel van Bio-elektrische Impedantie-Analyse (BIA) technologie je lichaamssamenstelling analyseert.

Tanita is een Japans merk en pionier op het gebied van weegschalen met lichaamsanalyse. Met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren is Tanita inmiddels wereldleider op het gebied van het monitoren van de lichaamssamenstelling en lichaamsanalyse weegschalen.

Tanita is producent van zowel consumenten- als professionele weegschalen.

Waarom Tanita BIA de beste keus is?

  1. Uiterste precisie en klinische nauwkeurigheid
  2. Vertrouwd en aanbevolen door experts vanwege klinisch topniveau
  3. Baanbrekende innovaties en ontwikkelingen in onderzoek
  4. Metingen reproduceerbaar door zeer nauwkeurig wegen
  5. Degelijke kwaliteit dankzij robuuste constructie, 3 jaar garantie

Waar kan ik een Tanita weegschaal kopen?

Online kopen is de beste optie. Er zijn verschillende aanbieders. Zelf heb ik mijn Tanita gekocht bij Bol omdat die op dat moment de beste prijs hanteerde. Check hieronder jouw webshop. Succes ermee!

blijf-wegen-met-tanita-weegschaal-met-lichaamsanalyse

Over de schrijver
Met Snelfit50Plus richt ik me op die vijftigplusser die fit ouder wil worden maar geen zin heeft om z’n tanden te zetten in elk nieuw dieet of achter een of andere fitnesshype aan te hollen. Een paar slimme veranderingen in je leven geven je veel meer energie en levenslust. Ik spreek als vijftigplusser (1957) uit eigen ervaring en weet wat het is en wat je moet doen en laten om fitter ouder te worden.