Vitamine B12-tekort bij 50-plussers leidt tot gezondheidsklachten
12 april 2021 
15 min. leestijd

Vitamine B12-tekort bij 50-plussers leidt tot gezondheidsklachten

Vitamine B12 is belangrijk voor 50-plussers om fit te blijven en ik het bijzonder voor senioren. Een vitamine B12-tekort bij 50-plussers kan leiden tot heftige fysieke of geestelijke klachten. Omdat vitamine B12 vrijwel uitsluitend voorkomt in dierlijke voedselproducten zoals vlees, vis, schaal- en schelpdieren, eieren en zuivelproducten, moeten vegetariërs en veganisten alert zijn op een vitamine B12-tekort.

Voor senioren is aandacht voor deze vitamine belangrijk om het simpele feit dat, naar mate we ouder worden, ons lichaam minder goed in staat is om vitamine B12 uit voeding te op te nemen. Door een bloedwaardentest te doen weet je direct of je een vitamine B12-tekort hebt.

Vitamine B12 – een spraakmakende vitamine

Vitamine B12 ligt de laatste jaren onder een vergrootglas. Bijna iedereen kent deze vitamine maar nog steeds is het moeilijk om bepaalde fysieke klachten toe te schrijven aan een vitamine B12-tekort. Traditioneel kregen huisartsen tijdens de opleiding te horen dat een vitamine B12-tekort vooral een senioren gerelateerd probleem is en dat is onjuist gebleken omdat het tekort aan vitamine B12 bij iedereen kan voorkomen.

Mensen die last hebben van een vitamine B12-tekort hebben over het algemeen klachten die invaliderend zijn: een geestelijke of lichamelijke beperking die ervoor zorgt dat je niet meer kunt doen wat je altijd wel kon doen. Je voelt je belabberd en verre van fit. En dat is niet best want dat heeft een enorme impact op je (sociale) leven.

Wat het allemaal zo (onnodig) ingewikkeld maakt is dat in sommige gevallen een tekort aan B12 niet bij iedereen goed te traceren is. Een diagnose met behulp van een bloedtest geeft in veel gevallen duidelijkheid. Het kan echter voorkomen dat het B12-gehalte in je bloed niet is verlaagd maar de klachten wel symptomatisch zijn voor een vitamine B12-tekort.

En dan krijg je van je huisarts te horen dat het aan de overgang ligt, of dat het ‘tussen je oren zit’ en word je van het kastje naar de muur gestuurd. Als jij je hierin herkent zou ik snel contact opnemen met de B12Kliniek want als je te lang wacht worden je klachten op den duur onherstelbaar.

Voel jij je belabberd en verre van fit? Kom dan in actie want dan heb je mogelijk een vitamine B12-tekort.

Symptomen vitamine B12-tekort

Vitamine B12 heeft invloed op veel processen in het lichaam en daarom zijn er heel veel klachten die kunnen duiden op een B12-tekort. Een tekort dat zich bij iedereen op een andere wijze kan uiten. Waar de een vooral last heeft van vermoeidheid, kortademigheid of algemene zwakte, heb jij misschien last van stemmingswisselingen of moeite met lopen.

Wat zijn vitamine B-12 gerelateerde klachten?

Neurologisch

  • Abscences/toevallen
  • Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
  • Afwijkende reflexen
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Dementie (geheugenverlies)
  • Duizeligheid
  • Gehoorproblemen (oorsuizen, geluid dat vervormt)
  • Het koud hebben
  • Hoofdpijn/migraine
  • Onverklaarbaar vallen of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen
  • Oogproblemen (wazig zien, gezichtsvelduitval)
  • Plas niet op kunnen houden
  • Raar gevoel in de voeten (alsof je op watten loopt, branderig gevoel op de huid)
  • Restless legs
  • Spierpijn (na inspanning erger dan in rust)
  • Spierkrampen
  • Spierzwakte en krachtverlies
  • Spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen
  • Tintelingen en doof of brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten
  • Verminderde positiezin (onverklaarbaar vallen of zomaar iets uit handen laten vallen)
  • Zenuwpijn, uitvalsverschijnselen
  • Zwaar en stijf gevoel in de benen

Psychisch

  • Depressie, nervositeit, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, gedragsveranderingen, apathie
  • Dementie, verwardheid
  • Psychose, paranoia, hallucinaties

Overige

  • Aften/ontstekingen in mond
  • Allergieën
  • Benauwdheid op de borst
  • Blauwe plekken spontaan en onverklaarbaar
  • Bloedarmoede
  • Brokkelige nagels
  • Darmklachten, diarree/obstipatie
  • Droge huid
  • Gebitsproblemen (ontstoken en/of bloedend tandvlees; ijzer-/metaalsmaak)
  • Geelverkleuring huid en oogwit
  • Gewichtsverlies
  • Gewrichtspijnen
  • Glossitis (pijnlijke, dikke tong, vooral bij gekruid eten, zure dranken en tandenpoetsen)
  • Haaruitval
  • Hartkloppingen, hartritmestoornissen of versnelde hartslag
  • Hyperpigmentatie
  • Impotentie
  • Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)
  • Kortademigheid
  • Libidoverlies
  • Maagverkleining
  • Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek, ondergewicht)
  • Ontstekingen in het spijsverteringskanaal (in de darmen tot aan darmperforatie toe)
  • Plotselinge bloeddrukdaling (duizeligheid en/of flauwvallen)
  • Pijn in rug, handen, polsen, heupen en knieën
  • Rode of paarse puntvormige huidbloeding
  • Slaapproblemen
  • Slaperigheid (veel slaap nodig hebben of zomaar spontaan in slaap vallen)
  • Verlies van eetlust, smaak en reuk
  • Vermoeidheid bij het opstaan
  • Voorhoofdsholte- en bijholteontstekingen

Het zijn er nogal wat. In ieder geval moet je een vinger aan de pols houden als je je herkent in een van de bovengenoemde symptomen. Bij een aantal van die klachten zoals algehele vermoeidheid en kortademigheid is het raadzaam om een (huis)arts te consulteren zodat je na diagnose over kan gaan tot behandeling. Meestal geeft een klassiek bloedonderzoek uitsluitsel.

Bloedwaardentest-vitamine-b12-tekort-ctaHoe krijg ik voldoende vitamine B12 binnen?

Als je een normaal en evenwichtig voedingspatroon hebt, hoef je in principe geen vitamine B12-tekort te hebben. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je, naarmate je ouder wordt, de absorptiecapaciteit van vitamine B12 door het lichaam vermindert. Zo blijkt dat een kwart van alle 65-plussers door een verminderde opnamecapaciteit een B12-tekort heeft.

Voldoende dierlijke producten nuttigen helpt om het gewenste vitamine B12-peil in stand te houden. De Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid is 2,8 μg (of microgram, mcg) en alleen in een stukje rundvlees van 150 gram zit al ± 4 microgram B12. Genoeg zou je zeggen voor de hele dag maar dat moeten we nuanceren. Tijdens de bereiding van vlees gaat ongeveer 33% B12 verloren en als we 100 ml melk (0,5 microgram) verwarmen kan het verlies oplopen tot 50%. En dan hebben het nog niet eens genuttigd.

Een kwart van alle 65-plussers heeft een vitamine B12-tekort

De lobby om juist minder dierlijke producten (vooral vlees) te eten wordt steeds sterker. Heel begrijpelijk maar dit heeft dus ook een schaduwkant: een mogelijk tekort aan vitamine B12. Veel 50-plussers zijn opgegroeid en opgevoed met een dagelijks stukje vlees op het bord en niet iedereen zal dat dan ook laten staan.

In welke voeding zit vitamine B12?

Hieronder staan alledaagse voedingsmiddelen waar vitamine B12 in voorkomt.

Vitamine B12 per 100 g/ml voedingsmiddelen in µg

Mosselen, gekookt19
Sardientjes in blik15
Tonijn gegrild11
Leverpastei en leverworst10
Haringfilet10
Zalm4-6
Forel5
Haring5-6
Rundvlees2-4
Tonijn in blik2-4
Zwitserse kaas3
Gekookt ei2,16
Garnalen2
Kabeljauw2
Goudse kaas0,66
Magere melk0,5
Magere Yoghurt0,32

Vitamine B12-tekort: injectie of supplement?

Wanneer jij een aantoonbaar vitamine B-12-tekort hebt, zal je huisarts in de regel dit tekort door middel van een vitamine B12-injectie weer aanvullen en normaliseren. Maar het kan ook anders. Met supplementen. Onderzoek van het Rijnstate Ziekenhuis Arnhem laat zien dat het slikken van vitamine B12-supplementen hetzelfde effect heeft als het toedienen van injecties. Het innemen van supplementen is natuurlijk veel gebruiksvriendelijke en goedkoper.

Het onderzoek werd verricht onder een groep patiënten die een maagverkleining hadden ondergaan en een vitamine B12-tekort hadden. De ene helft kreeg een injectie van 1.000 μg vitamine B12 in de spieren en de andere helft kreeg slikte dagelijks een vitamine B12 supplement van 1.000 μg. Na een half jaar blijkt dat bij beide groepen het vitamine B12-gehalte in het bloed weer genormaliseerd was. Kortom, een supplement is net zo effectief.

Overdosis vitamine B12 is niet mogelijk

Een overdosis van vitamine B12 via supplementen is onmogelijk. Je leest er wel eens over maar het is niet aan de orde omdat een te veel makkelijk wordt uitgescheiden via je nieren en urine. Alleen bij injecties met een hoge dosering zouden eventueel problemen kunnen voordoen maar dat is vrijwel uitgesloten omdat dergelijke injecties altijd door een arts moeten worden gedaan.

Medicijngebruik nadelig voor vitamine B12?

De werking van vitamine B12 kan belemmerd worden door het gebruik van bepaalde medicijnen. In sommige gevallen kunnen medicijnen daardoor de vitamine B12-spiegel in het lichaam verlagen. Medicijnen die de vitamine B12-spiegel kunnen verstoren zijn o.a.:

  • Chlooramfenicol, een antibioticum
  • Protonpompremmers, om zure reflux te behandelen
  • H2-receptorantagonisten t.b.v. brandend maagzuur en maagzweren
  • Metformine, t.b.v. behandeling diabetes
  • Anti-eleptica

Vitamine B12-bloedwaardentest

Voor een vitamine B12 bloedwaardentest kun je een afspraak maken bij je huisarts of je kan het zelf regelen via bloedwaardentest.nl. De kosten hiervan zijn bij Bloedwaardentest.nl voor eigen rekening. Regel je het via je huisarts dan gaat het weer van je eigen risico af. Je betaalt het links- of rechtsom altijd zelf. Preventief onderzoek kan door jouw aanvullende verzekering worden vergoed maar een eventueel uitgebreidere test (bijvoorbeeld plus: vitamine D3 + magnesium en zink) weer niet.

Preventief onderzoek wordt in Nederland niet standaard vergoed door de basisverzekering, mits er sprake is van bevolkingsonderzoek.

Wie het zelf regelt, bepaalt zelf wat je wilt laten testen. Let wel, bij ernstige klachten moet uiteraard altijd eerst een huisarts consulteren.

Privacy is verzekerd

Als je zelf een vitamine B12 bloedwaardentest regelt, is dat strikt privé. Je zorgverzekeraar wordt niet geïnformeerd.

Bloedonderzoek bij Bloedwaardentest.nl?

Bij Bloedwaardentest.nl kun je terecht voor een bloedonderzoek o.a. ten behoeve van vitamine B12-tekort. Je kunt hier overigens nog veel meer bloedtesten afnemen. Bloedwaardentest is gespecialiseerd in laboratoriumonderzoek voor particulieren.

En het is zo simpel.

  1. Je kiest op de website van bloedwaardentest.nl eerst wat je wilt onderzoeken. In dit geval vitamine B12-tekort.
  2. Als je de test hebt aangevraagd, ontvang je per post een bloedafnametest. Daar hoef je niet voor thuis te blijven. Het pakketje kan door de brievenbus.
  3. Je ontvangt een e-mail waarin staat bij welke laborant bij jou in de buurt je je bloed kunt laten prikken. (Heb je voorkeur voor een andere prikpost? Geen probleem, dat kan geregeld worden.) Neem de envelop met de bloedwaardentest mee naar de prikpost.
  4. Na de test stuur je de voorgefrankeerde envelop met buisje(s) retour naar het laboratorium.
  5. Binnen een week krijg je de uitslag via e-mail en weet jij wat je moet doen om snel fit te worden.

Belangrijk: Als de test een extreme afwijking laat zien, waarvoor direct medisch handelen noodzakelijk is, word je hiervan direct op de hoogte gesteld. Dus nog voor je de uitslag hebt ontvangen.

Wat kost een bloedwaardentest

Bij bloedwaardentest.nl bedragen ultimo 2020 de kosten voor een vitamine B12-bloedwaardenest €29,-.

Je kunt er ook voor kiezen om je bloed laten testen op andere vitamine- en mineralenspiegels. Bloedwaardentest.nl biedt tevens de mogelijkheid om veel verschillende combitesten te laten uitvoeren. Als je bijvoorbeeld als je serieus wilt afvallen, kun daarvoor een specifieke bloedwaardentest bestellen.

Bloedwaardentest.nl is géén thuistest

Een thuistest koop je online of in de winkel. Door een prik in de vinger neem je zelf een bloedmonster af. Je vangt het bloed op in een pipet en stuurt het op voor analyse. Juist deze manier van bloedprikken is af te raden want onnauwkeurig. Het bloed kan zich mengen met weefselvocht en dat geeft een onbetrouwbare uitslag. Niet doen dus.

Snel fit worden begint met zeker weten door meten. Niet door inschatten.Bloedwaardentest-vitamine-b12-tekort-cta
Over de schrijver
Met Snelfit50Plus richt ik me op die vijftigplusser die fit ouder wil worden maar geen zin heeft om z’n tanden te zetten in elk nieuw dieet of achter een of andere fitnesshype aan te hollen. Een paar slimme veranderingen in je leven geven je veel meer energie en levenslust. Ik spreek als vijftigplusser (1957) uit eigen ervaring en weet wat het is en wat je moet doen en laten om fitter ouder te worden.