Vitamine D3-tekort is schadelijk voor 50-plussers die fit oud willen worden
08 april 2021 
18 min. leestijd

Vitamine D3-tekort is schadelijk voor 50-plussers die fit oud willen worden

Van alle vitamines staat vitamine D3 momenteel (2020) het meest in de belangstelling van wetenschappers. En dat is niet zonder reden, want het blijkt dat heel veel mensen een groot vitamine D3-tekort hebben. Daarnaast ondersteunt vitamine D3 een groot aantal processen in ons lichaam op een positievere manier dan gedacht. Vooral 50-plussers hebben veel profijt bij een dagelijkse hoeveelheid vitamine D3 om gezond en fit ouder te worden.

Is vitamine D3 een wondervitamine?

Er zijn vijf vormen van vitamine D: D1, D2, D3, D4 en D5. Voor ons is vitamine D3 het belangrijkst. De andere vormen van vitamine D, zoals vitamine D2, zijn minder tot helemaal niet biologisch actief.

Wetenschappers begrijpen steeds beter waarom vitamine D3-tekorten leiden tot ernstige problemen zoals osteoporose (afname van botsterkte), osteomalacie (beenverweking ten gevolge van een chronisch gebrek aan vitamine D3 en Calcium), spier- en gewrichtspijnen, hart- en vaatziekten, kanker, auto-immuunziekten, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Alzheimer, schizofrenie, depressies, maculadegeneratie (oogziekte) en… luchtweginfecties.

Recent onderzoek (2020) ziet een relatie van een vitamine D3-tekort en het aantal corona-sterfgevallen. Met name in landen als Spanje en Italië hebben veel ouderen een groot tekort aan vitamine D3. Dat lijkt vreemd omdat vitamine D3 door de zon wordt aangemaakt en ze in die landen voldoende zonneschijn hebben. Echter, vanwege de hitte mijden ouderen in die landen de zon op grote schaal.

Volgens het Europees voedselagentschap (EFSA) zijn er vier positieve effecten aan vitamine D3 toe te schrijven:

  1. Een normale werking van het immuunsysteem en een goede respons op ontstekingen
  2. Goede opbouw van het beenderenstelsel
  3. Het behoud van een normale spierfunctie
  4. En het behoud van een  normale hartfunctie.

En er zijn sterke aanwijzingen dat dat vitamine D3 ook van invloed is op verschillende andere aandoeningen.

Het blijkt dus dat een vitamine D3 tekort vooral nadelig is voor 50-plussers. De bovengenoemde klachten en ziekten komen het meeste voor bij senioren. Wie dagelijks de aanbevolen hoeveelheid vitamine D3 inneemt verkleint de kans op heel veel gezondheidsproblemen aanmerkelijk. Vitamine D3 kunnen we dan misschien ook terecht een wondervitamine noemen.

Experts: Slik vitamine D3 tegen Corona

Steeds meer wetenschappers, doktoren en hoogleraren immunologie (o.a. Huub Savelkoul en collega Harry Wichers) zijn het erover eens dat het slikken van vitamine D3 de kans op het verkrijgen van een Cocorna-infectie aanmerkelijk verkleind. Voor wie alsnog besmet wordt met het virus, zal de ziekte vermoedelijk veel minder ernstig verlopen. Vitamine D3 verbetert de weerstand en beïnvloedt het immuunsysteem op een positieve wijze.

Hoe weet ik dat vitamine D3 werkt?

50-plussers die zich fit voelen en gezond zijn, zien meestal geen reden om extra vitamines in te nemen. Veel mensen hebben de opvatting dat je pas iets in moet nemen als je klachten hebt. Dat is ongeveer hetzelfde als geen onderhoud aan je auto plegen en wachten tot er een onderdeel stuk gaat en het dan pas laten repareren of vervangen.

Is dat slim? Ik denk van niet.

Gezonde voeding – Vitamines zijn geen medicijnen die op korte termijn schades repareren. Vitamines zijn levensnoodzakelijk en een tekort hieraan zorgt wel degelijk voor gezondheidsproblemen op lange termijn. Ten onrechte denken veel mensen dat ze gezond eten en daarom voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen binnenkrijgen. De realiteit is anders.

Ons voedsel is de laatste honderd jaar kwalitatief beduidend minder geworden. Door de opwarming van de aarde en een verhoogde C02-concentratie in de atmosfeer is de aanwezigheid van mineralen, sporenelementen in plantaardige voedingsmiddelen dramatisch gedaald waardoor we minder vitaminen, calcium, zink, magnesium, kalium, selenium en andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen.

Gezond ouder worden – Veroudering heeft te maken met erfelijkheid (DNA) en het minder goed functioneren van onze lichaamscellen en organen. Als we ongezond leven en ons lijf blootstellen aan schadelijk stoffen, korten de telomeren (uiteinden) van onze lichaamscellen sneller in. Er is wetenschappelijk bewijs dat gezonde mensen die een hoge leeftijd halen cellen hebben met lange telomeren.

Gezonde voeding al dan niet aangevuld met mineralen, sporenelementen en vitamines zoals D3 hebben dus een positief effect op gezond en fit ouder worden. Vitamine D3 werkt, als je geen gezondheidsklachten krijgt.

Vitamine D3 werkt. Dat heeft de wetenschap inmiddels voldoende onderzocht en duidelijk gemaakt.

De zon geeft gratis vitamine D-3De (zomer)zon: bron van vitamine D3

Als we inzoomen op vitamine D3 – ook wel de sunshine vitamine genoemd – dan is de gedachte dat deze vitamine grotendeels wordt aangemaakt door blootstelling van de huid aan de zon. Lekker makkelijk, zal je denken.

Maar dat blijkt in de praktijk toch anders.

Wie twee keer per week 40% van de huid (hoofd, nek, armen, handen en onderbenen) gedurende 15 à 20 minuten aan de zon blootstelt, heeft voldoende vitamine D3 aangemaakt. In de lente en zomer gaat dat vermoedelijk wel lukken want dan is de zon krachtig genoeg (min. zonkracht 3). In de wintermaanden staat de zon echter te ver weg om van de zonkracht te profiteren.

Over en zonnestralen en vitamine D3

De ultraviolette stralen uit het zonlicht bestaan uit UV A, UV B en het gevaarlijke UV C licht. Gelukkig bereiken de UV C stralen ons niet omdat ze in het bovenste deel van de atmosfeer worden weg gefilterd. De UV A lichtstralen – 98,7 % van het doorgelaten zonlicht – dringen diep door in onze huid en hoofdzakelijk verantwoordelijk voor melanoom, een gevaarlijke vorm van huidkanker. De UV B lichtstralen (1,3%) zorgt ervoor dat vitamine D3 wordt aangemaakt en dat de huid verbrandt.

Ongeveer 40% van de mensen die in ons land wonen, heeft een tekort aan vitamine D3 en dat loopt in de herfst en wintermaanden alleen maar op. Want wie gaat op een zonnige decemberdag in korte broek, T-shirt of jurkje zonder panty naar buiten?

Meer feiten

Als je vanwege geloofsovertuiging bedekkende kleding draagt of een donkere huidskleur hebt, zal je sneller dan gemiddeld en vitamine D3-tekort hebben. De aanmaak van vitamine D3 bij mensen met een donkere huidskleur gaat veel langzamer dan bij mensen met een blanke huid. Dat komt doordat melanine in de huid enerzijds als een natuurlijke bescherming functioneert tegen zonnebrand en anderzijds de aanmaak beperkt.

En in de zon binnen achter glas zitten werkt ook niet omdat de UV B-lichtstralen van de zon die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van vitamine D3 niet of nauwelijks door het glas heen prikken. UV A-lichtstralen dringen hier makkelijker doorheen, Die geven weliswaar een bruin kleurtje maar die verhogen ook de kans op melanoom aanzienlijk.

Wanneer je langer dan een half uur in de zon loopt, stopt trouwens de productie van vitamine D3 in de huid. Dit is door de natuur zo bepaald en het beschermt je tegen een overdosis. Vier uur in de zon bakken om vitamine D3 aan te maken heeft dus geen zin.

Bij een volledig bewolkte lucht, wordt het UV licht tot wel 50% gereduceerd en in de schaduw blijft er zelfs maar 40% van over.

Niet elk moment van de dag is geschikt om in de zon de te zijn om vitamine D3 aan te maken. Bedenk dat de zon pas voldoende vitamine D3 begint aan te maken wanneer rond het middaguur de schaduw van je lichaam kleiner is dan je lichaamslengte.

In de maanden november tot april is de zon onvoldoende sterk om vitamine D3 aan te maken. Om deze periode goed door te komen moet je in de lente en zomer een voldoende voorraad hebben aangemaakt. Anders zal je extra vitamine D3-supplementen moeten slikken.

Helpt een zonnebank?

De UV B-zonnestralen die veel vitamine D3 produceren worden in een zonnebank juist weg gefilterd. De meeste zonnebanken werken uitsluitend met UV A-stralen. Deze stalen zorgen voor een bruine kleur en voorkomen verbranding. Er wordt dus weinig maar weinig vitamine D3 aangemaakt onder de zonnebank maar het risico op melanoom neemt wel aanzienlijk toe. Niet voor niets raadt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het gebruik van zonnebanken sterk af.

Hebben 50-plussers een vitamine D3-tekort?

De meeste 50-plussers hebben inderdaad een vitamine D3-tekort en dat heeft een reden. Vitamine D3 wordt opgenomen in de huid maar bij 50-plussers en senioren wordt de huid steeds dunner waardoor de capaciteit om vitamine D3 aan te maken vermindert. Het verouderen van de huid komt omdat onze lichaamscellen niet meer in staat zijn om zich te delen (verjongen) waardoor een deel van de functie verloren gaat of dat de cel zelfs afsterft.

En dat kun je zien. De huid wordt donkerder, schilferiger, rimpeliger, vertoont ouderdomsvlekjes of juist witte vlekjes.

Conclusie is dat 50-plussers absoluut vitamine D3 moeten aanvullen om het verouderingsproces af te remmen. Voor mannen geldt dat vanaf een jaar of 60 het is aan te raden om vitamine D3-supplementen in te nemen. Voor vrouwen is het aan te raden om dit te doen bij het begin van de menopauze.

bloedwaardentest-vitamine-d3-ctaVitamine D3 lost op in vet

Als je vitamine D3 supplementen neemt – en dat lijkt me heel verstandig voor de meesten -, doe het dan altijd in combinatie met wat vet in het eten. Je kan het vitaminepreparaat bijvoorbeeld oplossen in een eetlepel olijfolie. De vitamine wordt dan makkelijker opgenomen in het darmstelsel. Vitamine D3 is immers een in vet oplosbare vitamine.

10 redenen om vitamine D3 in te nemen

  1. Het helpt bij het voorkomen of afremmen van veel ouderdomskwalen.
  2. Vitamine D3 remt het verouderingsproces van de huid.
  3. Je krijgt sterkere botten en tanden.
  4. Het stimuleert het verjongen van lichaamscellen.
  5. Hoge concentraties Vitamine D3 zorgen voor minder ontstekingen.
  6. Je normale spierfunctie blijft behouden.
  7. Vitamine D3 heeft een positief effect op de longwerking en luchtwegen.
  8. Het is een sterk wapen tegen vormen van kanker en hart- en vaatziekten.
  9. Vitamine D3 onderdrukt stemmingswisselingen tijdens de overgang
  10. en vergroot de kans op een langer, gezonder en prettiger leven.

Hoeveel Vitamine D3 moet ik innemen?

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D3 die we tot ons moeten nemen is afhankelijk van de concentratie in het bloed. Veel wetenschappers zoals dr. Reinhold Vieth, een autoriteit en kenner van de vitamine D3-problematiek, stelt voor om bij een vitamine D3-tekort dagelijks 1.800 tot 4.000 IE (Internationale Eenheden) in te nemen totdat de optimale waarde in het bloed is bereikt.

Voedingsnormen voor Vitamine D3 worden uitgedrukt in µg/dag of mcg/dag.

µg of mcg staat voor microgrammen. 1 µ of 1 mcg = 40 IE.

Als de optimale waarde is bereikt, kan een dagelijkse dosis van 800 tot 1.000 IE (20-25µg) per dag worden aangehouden. 50-plussers met een botfractuur wordt aangeraden om 2.000 IE per dag in te nemen in combinatie met 1 g calcium.

Haal ik voldoende vitamine D3 uit voeding?

Je kan het vitamine D3-gehalte in je bloed verhogen via voeding. Door bijvoorbeeld regelmatig vette vis zoals regenboogforel, zalm, makreel, haring, sardines, paling, ansjovis, enz. te eten. Ook in zuivel, margarine, eierdooiers en diverse vleessoorten zit vitamine D3.

Maar het is niet voldoende.

Zeker niet in de wintermaanden want dan laat de zon ons in de steek. Hoe ouder we worden hoe meer we vitamine D3 nodig hebben en dat kan alleen aangevuld worden met supplementen.

We zien dat wereldwijd de aanbevelingen voor het innemen van extra vitamine D-3 steeds hoger komt te liggen. Nederlands onderzoek toont aan dat de gemiddelde Nederlander ongeveer een kwart van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid opneemt via voeding. Dat is dus veel te weinig.

D3 werkt beter met zink en magnesium

Zorg ervoor dat je ook voldoende zink en magnesium binnenkrijgt via voeding. Zonder deze elementen zal vitamine D3 niet goed werken. Zelfs supplementen van vitamine D3 hebben weinig effect als je onvoldoende zink- en magnesiumvoorraden in je hebt. Maak dus niet de fout om je alleen te concentreren op inname van vitamine D3. Je lichaam heeft absoluut voldoende zink- en magnesiumvoorraden nodig om goed te kunnen werken.

Zink zit o.a. in schelp- en schaaldieren (oesters zijn koploper maar die lust niet iedereen en zijn ook nog eens duur en beperkt verkrijgbaar), volkoren granen, cashewnoten, amandelen, melk, witte bonen, kaas, linzen, pompoenpitten. Belangrijk: koffie, alcohol, suiker, frisdrank en roken doen de zinkvoorraad geen goed.

Goede bronnen van Magnesium zijn bijvoorbeeld: volle granen, tarwekiemen, noten, zaden, peulvruchten, dadels, vijgen, cacao, donkergroene bladgroente, vis en bananen.

Kan ik ook te veel vitamine D3 in nemen?

Er is enige bezorgdheid bij dokters en apothekers als het gaat om overdosering van vitamine D3. Die zorg is onterecht. Er zijn verschillende studies gedaan en klinische testen uitgevoerd die uitwijzen dat bij een langdurige inname van 10.000 IE vitamine D3 per dag er geen gevaar is voor overdosering.

Deze hoeveelheid ligt veel hoger dan de door de Nederlandse Gezondheidsraad gehanteerde limiet van 2000 IE. Het Europese Voedselagentschap EFSA adviseert om niet meer dan 4000 IE per dag in te nemen. By the way… overdosering van vitamine D3 door blootstelling aan de zon is niet mogelijk.

Verstoren medicijnen werking vitamine D3?

Cholesterolverlagers, cortisonepreparaten en medicijnen tegen epilepsie kunnen de opname en werking van vitamine D3 verstoren. Daarnaast stellen onderzoekers van de Universiteit van Wageningen vast dat ouderen die 5 tot 10 medicijnen innemen een verhoogd risico hebben op een vitamine D3-tekort.

Vooral middelen tegen diabetes, antibiotica, antistollingsmiddelen, antidepressiva en bloedverdunners hebben het grootste effect op een vitamine D3-tekort. Zelfs bij mensen die dagelijks een vitamine D-3 supplement innemen.

Het is dus goed om regelmatig een vitamine D3 controle te doen als je veel typische senioren medicamenten inneemt zoals hierboven beschreven. Dat kan je bij je huisarts laten doen (als die niet te druk is) of je regelt snel zelf een betrouwbare bloedwaardentest bij een daarin gespecialiseerd bedrijf. Uit deze test blijkt of je al dan niet extra vitamine D3 supplementen nodig hebt.

Heb ik een vitamine D3-tekort?

De meeste 50-plussers die niet regelmatig buiten in de zon vertoeven of vitamine D3-rijke voeding innemen, hebben vrijwel zeker een vitamine D3-tekort. Extra supplementen zijn daarom aanbevolen.

Ik kan aan jouw gezicht niet zien of je een vitamine D3-tekort hebt. En dat kan de dokter ook niet. De enige mogelijkheid om erachter te komen of je een vitamine D3-tekort hebt, is de waarde te meten door bloedafname. Dat kan bij je huisarts maar of die genegen is je daarbij te helpen is nog maar de vraag. Als je gezondheidsklachten hebt, kan een huisarts iets voor je betekenen. Ben je fit en gezond dan zien de meeste huisartsen geen noodzaak van een Vitamine D3-test. Daar komt bij dat zorgverzekeraars ook niet blij zullen worden als hele volksstammen een bloedwaardetest willen afnemen om erachter te komen of ze een vitaminetekort hebben.

Regel een vitamine D3-bloedwaardentest 

Misschien wil je helemaal geen afspraak met je huisarts maken want je hebt geen zin om telefonisch in de wacht te staan om een afspraak te maken of in een wachtkamer plaats te nemen. En weer terug moeten komen voor de uitslag. Je wilt je toch al overbelaste huisarts, liever niet lastigvallen met een vitamine bloedwaardentest.

Regel het daarom zelf. Betrouwbaar en zonder dat je je (huis)arts hiervoor consulteert en je zorgverzekeraar wordt geïnformeerd. Privacy is verzekerd.

Snel inzicht met Bloedwaardentest.nl

Bij Bloedwaardentest.nl kun je terecht voor een bloedonderzoek o.a. ten behoeve van vitamine D3-tekort. Je kunt hier overigens nog veel meer bloedtesten afnemen. Bloedwaardentest is gespecialiseerd in laboratoriumonderzoek voor particulieren.

En het is zo simpel.

  1. Je kiest op de website van bloedwaardentest.nl eerst wat je wilt onderzoeken. In dit geval vitamine D3-tekort.
  2. Als je de test hebt aangevraagd, ontvang je per post een bloedafnametest. Daar hoef je niet voor thuis te blijven. Het pakketje kan door de brievenbus.
  3. Je ontvangt een e-mail waarin staat bij welke laborant bij jou in de buurt je je bloed kunt laten prikken. (Heb je voorkeur voor een andere prikpost? Geen probleem, dat kan geregeld worden.) Neem de envelop met de bloedwaardentest mee naar de prikpost.
  4. Na de test stuur je de voorgefrankeerde envelop met buisje(s) retour naar het laboratorium.
  5. Binnen een week krijg je de uitslag via e-mail en weet jij wat je moet doen om snel fit te worden.

Belangrijk: Als de test een extreme afwijking laat zien, waarvoor direct medisch handelen noodzakelijk is, word je hiervan direct op de hoogte gesteld. Dus nog voor je de uitslag hebt ontvangen.

Bloedwaardentest.nl is géén thuistest

Een thuistest koop je online of in de winkel. Door een prik in de vinger neem je zelf een bloedmonster af. Je vangt het bloed op in een pipet en stuurt het op voor analyse. Juist deze manier van bloedprikken is af te raden want onnauwkeurig. Het bloed kan zich mengen met weefselvocht en dat geeft een onbetrouwbare uitslag. Niet doen dus.

Snel fit worden begint met zeker weten door meten. Niet door inschatten.bloedwaardentest-vitamine-d3-cta

Over de schrijver
Met Snelfit50Plus richt ik me op die vijftigplusser die fit ouder wil worden maar geen zin heeft om z’n tanden te zetten in elk nieuw dieet of achter een of andere fitnesshype aan te hollen. Een paar slimme veranderingen in je leven geven je veel meer energie en levenslust. Ik spreek als vijftigplusser (1957) uit eigen ervaring en weet wat het is en wat je moet doen en laten om fitter ouder te worden.